سوابق پزشکی، آسیبهای دیده شده را شناسایی میکنن. یک تجزیه و تحلیل بیومکانیکِ جرمشناسی، به سمت عقب کار میکنه تا مشخص کنه و توضیح بده که آسیبها چجوری رخ دادن، که بهش، مکانیزم آسیب میگویند.
در این فرآیند اساسا سه مرحله اصلی وجود دارد:
۱. شناساییِ نوع بارگذاری که سبب ایجاد آسیبهای ثبت شده اند.
این نوع بارگذاریها شامل کشش، فشار، خمش، بُرش و گشتاور میشود. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع بارگذاری (استرس) و پاسخ بافت (کرنش) به فصل ۱۲ مراجعه کنید.
سوابق پزشکی، نوع و مکان آسیبهای دیده شده را فهرست میکند و آسیبها باید با روشی که بافت یا ساختار آناتومیکی به طور معمول شکست میخورد، مطابقت داشته باشد. مکانیکِ مواد، روابط تنش-کرنش بافتها و ساختارهای آناتومیکی مختلف مانند استخوانها، مفاصل، رباطها، پوست، عروق خونی و اعضای داخلی را شرح میدهد. این توضیحات، ارتباطِ بین آسیبهای ثبت شده و نوع بارگذاری را برقرار میکند.
انواع خاصی از بارگذاری که بر روی بافتها یا ساختارهای خاصی اعمال میشود، آسیبهای خاصی را ایجاد میکنن. به عنوان مثال، سطوح بالای فشار (بار فشاری) بر روی قفسه سینه، باعث شکستگی دنده و کوفتگی (کبودی) و پارگی (بریدگی) اعضای داخلی مانند ریهها، قلب، کبد و طحال میشود. جابجاییها و شکستگیهای شدیدِ نزدیک به مفصل مچ پا، از تنشِ بالا (بار کششی) رخ میدهند. شکستگیهای مهرهها، استخوانهای ستون فقرات، در قسمتهای مختلف استخوان به تناسب اینکه بار، فشاری بود یا گشتاوری (بار چرخشی) رخ میدهند . یه استرس بُرشی (لغزش یا مالش) بر روی پوست، باعث ایجاد یک خراشِ متفاوت از بارِ فشاری میشود. از توصیف آسیبها در سوابق پزشکی، برای شناساییِ نوعِ بارگذاری، که باید هنگام بازسازی حادثه رخ داده باشه، استفاده میشود.
نوشته های منتشر شده — از جمله کتابهای درسی، گزارشهای فنی و مجلات علمی — اطلاعات مرتبط با انواع بارگذاری و انواع آسیب را ارایه میدهند. لازم نیست هر نوع رابطهِ بین آسیب و بارگذاری را به خاطر بسپارید، اما لازمه بدونین که چگونه و در کجا، منابع قابل اعتماد و پذیرفته شده اطلاعات خاص را پیدا کنید.
۲. شناسایی بدن دیگری که احتمالاً در تولید بارِ آسیبزا، تعامل داشته است.
برای رخدادنِ یک نیرو و بارگذاری، دو بدن باید با هم تعامل کنند؛ یکی از این بدنها بدیهیه که بخش آسیبدیده از قربانی است. جزئیاتِ ارائه شده در توصیف محلِ وقوع حادثه، برای شناسایی بدنهای بالقوه ای که میتونن بارِ مورد نیاز برای ایجاد آسیب ثبت شده رو تحمیل کنن، ضروری ن.
۳. توضیحِ رویداد خاصی که مسببِ بارِ مسئولِ هر آسیب است.
به عبارت دیگر، کدام یک از بدنهای ممکن، مسئول آسیب است (گاهی به آن، بخش فیزیکیِ مربوطه گفته میشود) و چگونه حرکتِ دو بدن، منجر به تماسی شده که باعث تولیدِ بار شد؟ این، بازسازی واقعی رویدادهاست که به صورت متوالی، تمام آسیبهای واردشده را توضیح میدهد. این سناریو باید برای هر آسیب، توضیح داده شود.
در مورد برخوردهای وسایل نقلیه، یک پایگاهِ دادهِ گستردهِ گروههای ایمنی حمل و نقل، در این مرحله کمک میکند. دههها آزمایشهای برخورد وسایل نقلیه با استفاده از مدلهای انسانی (عروسکهای تستِ برخورد) و مطالعه آسیبهای واردشده در برخوردهای واقعی یک یا چند وسیله نقلیه، الگوها و بارهای آسیبزایی را در طول انواع مختلف برخوردها، از جمله برخوردهای سر به سر، برخوردهای جانبی (هنگامی که یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر از طرف کناری برخورد میکند) و واژگونی، آشکار کردهاند. پایگاه داده، یک نقطه شروع خوب برای بازسازیِ سناریو، با توصیف انواع و الگوهای مورد انتظار آسیبهای دریافتی در برخوردهای وسایل نقلیه را ارائه میدهد.
سناریو توسعه یافته، نمیتواند اصول مکانیک را نقض کند، از جمله سه قانون حرکت نیوتن (که در فصل ۶ توضیح داده شده است):